Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2017. július 26., szerda van. Boldog névnapot Anna és Anikó nevű olvasóinknak! Holnap Olga és Liliána napja lesz.
E-mail írása Nyomtatás PDF

Csontritkulás és a kávé kapcsolata

"Eddig napi 3-4 erősebb feketekávét ittam, hogy kellően friss maradjak, no és persze az ízét is nagyon szeretem. Nemrég azt hallottam, hogy a rendszeres feketekávézás elősegíti a csontritkulás kialakulását. Mivel elmúltam már 40, és édesanyámnak is komoly csontritkulása volt, megijedtem. Szeretném tudni, hogy valóban rontja-e az esélyeimet a kávézás?"

Sajnos rossz hírem van a kávézók számára: a rendszeres feketekávé-fogyasztás valóban növeli a csontritkulás kialakulásának kockázatát. A csontszövet mennyisége 45 éves kor felett normálisan is évi 0,5-1%-kal csökken, ez az arány az arra genetikailag hajlamosabb embereknél (elsősorban nőknél) sokkal nagyobb. Természetesen mindezt nagyon sok tényező befolyásolja: hiányos és helytelen (zsír-, szénhidrát- és fehérjegazdag) táplálkozás, állandó fogyókúrázás, kóros soványság, mozgáshiány, túlzásba vitt és versenyszerű sport, D-vitamin-hiány, kalciumfelszívódási zavar (például rossz emésztés, bélgyulladás), magas foszfáttartalmú ételek, italok rendszeres fogyasztása (kávé, szénsavas üdítők, ömlesztett sajtok, sok hal), túl sok rost és oxálsav (sóska, rebarbara) az ételben, nehézfémek (például ólom), környezetszennyező anyagok, egyes gyógyszerek (például szteroidok, hashajtók, vízhajtók) stb. A dohányzás is rontja a csontállományt, mert csökkenti a szövetek ösztrogéntartalmát.

A normál napi kalciumszükséglet 1000 mg, terhesség és klimaktérium idején pedig 1200-1500 mg. Legmagasabb kalciumtartalma a szójának, a máknak, a hüvelyeseknek és az olajos magvaknak van. Viszonylag sok csontépítő ásvány található a teljes őrlésű gabonákból készült pékáruban, a savanyított tejtermékekben és a sajtokban. A zöldségek közül a spenót, a petrezselyem és a többi zöldféle, a gyümölcsök közül pedig a banán, a birs, a narancs és a mazsola ajánlható leginkább. Azoknak, akik a klimaktériumhoz közel járnak, feltétlenül fontos kúraszerűen kalciumtartalmú szereket is fogyasztani (például évente 2-3-szor 2-3 hónapig).

Állandó dilemma a hormontartalmú szerek használata klimax idején: tudományos vizsgálatokkal is igazolt tény, hogy az ösztrogéntartalmú szerek a klimaktériumban növelik a méhnyakrák kockázatát, a progeszteronnal kombináltak pedig az emlődaganatok kialakulásának kedveznek. Ráadásul rendszeres használatukkal jelentősen nő a trombózis és a májkárosodás veszélye is. Ezért ha csak lehet, igyekezzünk elkerülni tartós alkalmazásukat. Változtassunk inkább az életmódunkon. Mozogjunk hetente többször rendszeresen, főleg a kitartást növelő sportokat részesítsük előnyben (kocogás, biciklizés, úszás…), mert ez javítja a csontszövet vérkeringését, a tápanyagellátást és a salakanyag kiürítését. Kerüljük a csontleépülést segítő ételek és italok nagyobb mennyiségű és rendszeres fogyasztását (a kávézást is!), mindennap gondoskodjunk elegendő kalcium beviteléről. Rendezzük az emésztésünket, de ne rendszeres hashajtózással: igyunk lúgosító, ásványokban is gazdag gyógyvizeket, együnk aszalt szilvát, lenmagot, együnk naponta joghurtot, savanyú káposztát, több zöldséget. Igyunk tejsavót, kombuchaitalt, vagy szedjünk (érzékeny gyomrúak, cukorbetegek, gombásodással küszködők!) kombuchagomba-kapszulát. Természetes ösztrogénforrásként a méhpempőt, a csalánmagot és a ligetszépét ajánljuk. A feketekávé helyett frissítőként pedig fogyasszunk rozmaring-, zöld vagy mateteát.

 

dr.Balaicza Erika

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.